MITEN PÄIHITTÄÄ KAUSIALLERGIASI RAVINNOLLA

Kevät saapuu luoksemme runsaudellaan, vehreydellään ja siitepölyisellä loistollaan. Elämä herää kukkaan joka nurkan takana, ja toivottaa tervetulleeksi samalla kutisevat silmät, vuotavan nenän ja sumuisen mielen.

Juuri nyt onkin erinomainen aika keskittyä hengityselimistömme hyvinvointiin. Kuljeskeleminen ympäriinsä kuivin, turvonnein ja tulehtunein poskionteloin epäilemättä kertoo, että hengityselimistömme on kuormittunut, ja kuormittunut systeemi on alttiimpi infektioille.

Allergiset oireet johtuvat histamiinista, jolla on myös tärkeitä tehtäviä kehossamme. Histamiini on välittäjäaine, jolla on kriittinen rooli immuunivasteessa ja immuniteetissa. Se myös osallistuu vatsahappojen tuottamiseen ja varastointiin, sekä ruuansulatukseen. Terveillä ihmisillä nauttimamme histamiini deaktivoituu nopeasti vatsalaukussamme. Heillä taas, joilla on allergioita tai histamiini-intoleranssi, on joko epätavallisen korkea histamiinin tuotanto, tai histamiinin poistamisesta vastuussa olevien entsyymien määrä on alhainen. Jos nautit paljon histamiinipitoisia ruoka-aineita, kasaat itsellesi reseptin pääkipuun, nenän tukkoisuuteen, nokkosihottumaan, väsymykseen jne. Oireet ilmenevät, kun kehossasi on enemmän histamiinia kuin pystyt sitä poistamaan.

Oireet ilmenevät koska histamiinin rooli immuunivasteessa saa verisuonet supistumaan ja kudokset turpoamaan, jotta kehosi pystyisi paikantamaan ja hyökkäämään infektiota vastaan.

Mutta tiesitkö, että voit vaikuttaa histamiinitasoihisi ruoka valinnoillasi? Tietyt ruoka-aineet sisältävät luonnollisesti enemmän histamiinia, jotkut taas saavat kehomme vapauttamaan enemmän histamiinia, kun taas toiset estävät diamiinioksidaasin (DAO) eli entsyymin toimintaa, joka pilkkoo histamiinia ruuansulatuskanavassamme.

Mainitakseni, että vaikka meidän kannattaisi välttää tiettyjä ruoka-aineita allergiakaudella, ei tarkoita, että kyseinen ruoka-aine olisi ”huono”. Ruoka ei ole ”hyvää” tai ”huonoa”, ja omien tai muiden ruokavalintojen tuomitseminen vie meidät negatiiviseen, pakonomaiseen tai häiriintyneeseen ajatteluun yhden elämän perustarpeen suhteen, jota tarvitsemme elääksemme joka päivä.

HISTAMIINIPITOISET RUUAT

Tietyt ruuat ovat taipuvaisia sisältämään suuremman määrän histamiineja niiden prosessoinnin tai säilyttämisen nojalla. Tarkemmin sanottuna nämä ruuat sisältävät suuremman määrän aminohappo histidiiniä, joka pilkkoutuu kehossa histamiiniksi. Niihin myös muodostuu histamiinia fermentoinnin sivutuotteena, esimerkkinä juustot ja hapankaali.

Lista ruoka-aineista, jotka lähes aina aiheuttavat haasteita heille, joilla on histamiini ongelmia:

* Alkoholijuomat, varsinkin fermentoidut kuten viini ja olut

* Fermentoidut ruuat: jogurtti, hapankaali, etikat, kombucha, soijakastike, tofu, jne.

* Etikkaa sisältävät ruuat: maustekurkut, majoneesi, oliivit, jne.

* Savustetut ja purkitetut kalat: tonnikala, anjovis, lohi, sardiinit, jne.

* Palvatut ja prosessoidut lihatuotteet: pekoni, salami, pepperoni, kinkku, jne.

* ”Hapatetut” ruuat: hapan kerma, piimä, juureen leivottu leipä

* Kaikki juustot, varsinkin iäkkäät juustot

* Kuivatut hedelmät: aprikoosit, luumut, taatelit, viikunat, rusinat, jne.

Mitä vanhempi ruoka, sitä todennäköisemmin se sisältää histamiinia. Valitettavasti tämä pätee myös ”meal prepattuihin” ruokiin, eli mitä pidempään ruokaa säilytetään jääkaapissa, sitä enemmän bakteerit ehtivät hajottaa histidiiniä histamiiniksi, nostaen sen potentiaalia aiheuttaa haasteita. Joten yllä mainittujen ruoka-aineiden välttämisen lisäksi, pyri syömään vain tuoretta tai mahdollisimman tuoretta ruokaa!

HISTAMIINIA VAPAUTTAVAT RUUAT

Toisen hypoteesin mukaan on myös ruoka-aineita, jotka mahdollisesti lisäävät histamiinin tuotantoa kehossamme, vaikkakin itsessään ovat matalahistamiinisia ruokia. Tälle ei kuitenkaan ole juurikaan tieteellistä dataa, ja oletukset näistä ruoka-aineista ovat melko paljolti kokemusperäisiä. Lisää tutkimusta tarvitaan vielä.

Joka tapauksessa, voi olla hyödyllistä välttää seuraavia ruoka-aineita varsinkin siitepölykaudella, jos huomaat että oireet lisääntyvät:

* Alkoholi

* Sitrus hedelmät: sitruuna, lime, appelsiini

* Kasvikset: avokado, banaani, mansikka, munakoiso, pinaatti, tomaatti

DAO: UUSI PARAS YSTÄVÄSI

Diamiinioksidaasi (DAO) on entsyymi, joka tekee histamiinin myrkyttömäksi ruuansulatuskanavassamme. Sitä tuotetaan suuressa osassa suolistoa, ja varastoidaan soluissa sisäelimiemme ja verisuoniemme ympärillä. Tarpeen vaatiessa, sitä erittyy verenkiertoon ja suolistoon pilkkomaan histamiinia. On myös toinen vain soluihin varastoituva entsyymi, joka kykenee pilkkomaan histamiinia – HNMT – mutta siihen emme juurikaan voi vaikuttaa ruokavaliolla.

Muistutuksena: allerginen reaktio (toisinsanottuna histamiinin ylikuorma) syntyy, kun histamiinia on kehossa enemmän kuin se pystyy käsittelemään, puutteellinen DAO:n toiminta, tai molemmat.

Ensimmäinen keino parantaa DAO:n toimintaa on välttää histamiinipitoisia ruokia (kuluttamalla vähemmän histamiinipitoisia ruoka-aineita, annamme enemmän tilaa DAO:lle käsitellä siitepölystä ja kissojen silittelystä syntyvää histamiinia).

Toinen keino on välttää sellaisia ruoka-aineita, jotka vähentävät DAO:n toimintakykyä. Tässä on niin paljon yksilöllisiä eroja, että tarkkaa listaa ruoka-aineista on vaikea parsia kasaan, mutta suurella todennäköisyydellä seuraavat ruuat vaikuttavat DAO:n aktiivisuuteen:

* Alkoholi

* Vihreä tee

* Kananmunan valkuaiset

Kolmas tapa on lisätä ruokavalioosi enemmän DAO:a. Sitä saat esimerkiksi:

* Märehtijän tai sian munuaisesta (vähintään 100g viikossa)

* Nordic Kings Beef Kidney (6 kapselia päivässä, tai 2 kapselia 10 minuuttia ennen histamiinipitoisen aterian syömistä)

* Herneen versot (Valmistuvat helposti kotonasi lasipurkissa. Ripottele kourallinen ateriasi päälle, mutta pidä huoli, ettet kuumenna niitä, jolloin heität hyvästit kaikelle DAO:lle.)

ALKOHOLI

Huomasitkin varmasti, että alkoholi esiintyy kaikissa kolmessa kategoriassa. Totta kai huomasit! Se siis todennäköisesti vapauttaa histamiinia, sisältää histamiinia, ja estää DAO:n toimintaa. Kirjaimellisesti pahin mahdollinen kombinaatio – kuin löisi syöttösolu piñataa ja aloittaisi histamiinibileet.

Alkoholi on yhdistetty suurempaan todennäköisyyteen saada heinänuha, ja tiedämme että histamiiniin liittyvät oireet kuten nokkosihottuma ja nenän vuotaminen alkoholin juomisen jälkeen on erittäin yleistä. Valitettavasti naiset ovat kaksi kertaa taipuvaisempia saamaan oireita kuin miehet, ja erään tutkimuksen mukaan puna- ja valkoviinit olivat pahimmat oireiden laukaisijat.

Pahoittelut vaan, mutta jos haluat saada punoittavat silmät ja vuotavan nenän kontrolliin, kannattaa vakavasti harkita alkoholin juomisen rajoittamista siitepölykaudella.

RUOKAVALIO YKSISTÄÄN EI VÄLTTÄMÄTTÄ OLE TARPEEKSI

Yllättyisin, jos noudattaisit kaikkia yllä mainittuja ohjeita eikä oireesi helpottaisi yhtään, sillä suurin osa matalahistamiinista ruokavaliota noudattavista saavat oireisiinsa helpotusta jo parissa päivässä! Joka tapauksessa, suurin osa allergikoista tarvitsee monesta suunnasta iskevää lähestymistapaa saadakseen oireensa täysin kuriin. Keho on ekosysteemi, emmekä voi vain olettaa, että yhtä narua vetämällä saamme systeemisen haasteen katoamaan. Vuotava suoli pahentaa allergioita. Suoliston epätasapaino ja SIBO (ohutsuolen bakteerien liikakasvu) pahentavat allergioita. Tietyt geenit heikentävät DAO:n toimintakykyä ja pahentavat allergioita. Puutteellinen B6-vitamiinin saanti johtaa liian vähäiseen DAO:n tuotantoon… ymmärrät yskän.